Kelių asfaltavimas, komfortas, patvarumas ir investicija į ateitį

Kelių asfaltavimas, komfortas, patvarumas ir investicija į ateitį

Kelių asfaltavimas – tai procesas, kurio metu įrengiama tvirta asfalto danga kiemuose, keliuose ar aikštelėse. Šis sprendimas Lietuvoje populiarus dėl suteikiamo komforto, saugumo ir estetinio vaizdo. Tinkamai atlikti asfaltavimo darbai ne tik pagerina susisiekimą, bet ir padidina turto vertę. Toliau aptarsime asfaltavimo naudą, galimus trūkumus bei svarbiausius aspektus, į kuriuos verta atkreipti dėmesį planuojant kelio asfaltavimą. Taip pat sužinosite, kodėl verta rinktis profesionalus ir kaip SklypoDarbai.lt gali padėti įgyvendinti jūsų projektą.

Asfaltavimo nauda, kodėl verta rinktis asfaltą?

Kelių asfaltavimas komfortas patvarumas investicija

Komfortas, patvarumas ir estetika. Asfaltuotas kelias ar kiemas suteikia lygų, vientisą paviršių, kuriuo malonu važiuoti. Danga be sujungimų užtikrina tolygų važiavimą, jokio kratymo ar triukšmu. Asfaltas efektyviai slopina eismo keliamą triukšmą; tyrimai rodo, kad tinkamos asfalto dangos gali sumažinti triukšmo lygį apie 3–5 dB​ estetiškai tvarkingas kelio paviršius dera prie aplinkos ir suteikia teritorijai solidumo. Be to, nuo asfaltuoto paviršiaus lengviau nuvalyti šiukšles, lapus ar nuvalyti sniegą žiemą, prie lygios dangos švara palaikoma paprasčiau.

  • Patvarumas ir ilgaamžiškumas. Tinkamai įrengta asfalto danga atlaiko dideles apkrovas ir intensyvų eismą. Šiuolaikiniai asfaltbetonio mišiniai sukurti taip, kad danga tarnautų daug metų nesideformuodama. Asfaltas yra elastingas, esant apkrovai šiek tiek deformuojasi ir vėl sugrįžta į pradinę būseną, todėl gerai tinka mūsų klimatui su temperatūrų svyravimais. Įtrūkimai ir duobės atsiranda tik po ilgo eksploatavimo ar esant itin didelėms apkrovoms; be to, laiku atlikus prevencinį remontą (pvz., užsandarinus plyšius), dangos tarnavimo laiką galima dar prailginti. Pažymėtina, kad asfaltbetonio sudėtis ~95% mineralinės medžiagos (smėlis, žvyras, skalda) ir ~5% bituminio rišiklio, sukuria tvirtą, bet tamprų pagrindą, atsparų slėgiui ir smūgiams.

  • Saugumas eismo dalyviams. Asfaltuotas kelias yra saugesnis tiek vairuotojams, tiek pėstiesiems ar dviratininkams. Visų pirma, asfaltas nesukelia dulkių, skirtingai nei žvyrkelis, asfaltu važiuojant nekils dulkių debesys, kurie blogina matomumą ir kenkia sveikatai. Antra, ant asfalto dangos geresnis padangų sukibimas nei ant žvyro ar slidžių trinkelių, todėl trumpesnis stabdymo kelias ir mažesnė slydimo rizika. Taip pat ant asfalto galima aiškiai pažymėti kelio ženklinimą (juostas, pėsčiųjų perėjas), kas didina eismo tvarką ir saugumą. Žiemą nuo asfalto dangos lengviau nugriebti sniegą ir ledą, lygų paviršių galima efektyviai valyti greideriu ar sniego valytuvu, todėl kelias greičiau tampa saugus važiuoti net ir po gausaus snygio.

  • Greitis ir efektyvumas. Asfaltavimo darbai, naudojant modernią techniką, atliekami pakankamai greitai. Net didelio ploto aikštelė ar ilgas privažiavimo kelias gali būti išasfaltuotas vos per kelias dienas (įskaitant paruošiamuosius darbus). Po išasfaltavimo danga gana greitai atvėsta ir sukietėja, todėl ja netrukus galima naudotis. Tai pranašu prieš, pavyzdžiui, betoną, kuriam kietėti reikia ilgesnio laiko. Taigi, pasirinkę asfaltą, galėsite greičiau naudotis nauja danga, tai ypač aktualu verslo objektams, parkingams, kai svarbu minimalios prastovos.

  • Mažesnė priežiūra ir perdirbimas. Asfaltuotas paviršius nereikalauja sudėtingos priežiūros, pakanka periodiškai nuvalyti nešvarumus, o kas kelis metus galima profilaktiškai užsandarinti smulkius plyšelius, kad vanduo nepatektų giliai. Didelis privalumas tas, kad asfalto danga lengvai taisoma duobėms atsiradus: pažeistos vietos išfrezuojamos ir užliejamos nauju asfaltu. Be to, asfaltas yra draugiškas aplinkai ta prasme, kad gali būti perdirbtas. Sena susidėvėjusi asfalto danga dažnai perdirbama ir vėl naudojama naujam asfaltui Lietuvoje asfaltas yra labiausiai perdirbamas produktas, perdirbama net apie 92% naudotos asfalto dangos​. Tai reiškia mažiau atliekų sąvartynuose ir mažesnes naujų žaliavų sąnaudas. Taigi, asfaltavimas prisideda ir prie tvarumo, kai darbai atliekami atsakingai.

Asfaltavimo trūkumai ir kaip juos įvertinti

Nors asfaltas turi daugybę privalumų, svarbu objektyviai įvertinti ir galimus trūkumus. Žemiau aptariame kelis aspektus, į kuriuos verta atsižvelgti.

  • Priklausomybė nuo oro sąlygų. Asfalto dangai kloti reikalingos tinkamos oro sąlygos. Lietuvoje asfaltavimo sezonas paprastai tęsiasi nuo pavasario iki rudens – šaltuoju metų laiku ir esant minusinei temperatūrai darbai nevykdomi. Taip yra todėl, kad asfaltbetonio mišiniui klojant reikalinga aukšta temperatūra, o šaltis trukdo tinkamai sutankinti dangą. Taip pat negalima kloti asfalto per lietų ar kai labai drėgna, nes vanduo mišinyje pablogina dangos kokybę. Dėl šių priežasčių kelininkai daro “technologinę pertrauką” žiemą, pavyzdžiui, 2017–2018 m. žiemos sezono metu darbai buvo sustabdyti ir atnaujinti pavasarį. Vadinasi, planuojant asfaltavimo projektą, būtina numatyti darbų laiką sezono metu, o ne žiemą.

  • Įrengimo kaštai mažiems plotams. Asfaltavimo darbams būtina speciali technika, asfalto klotuvas, volas, bitumo kaitinimo įranga. Dėl to mažo ploto (pavyzdžiui, tik nedidelio kiemo ar trumpo takelio) asfaltavimas gali būti santykinai brangus. Didžioji kainos dalis tenka technikos atgabenimui ir paruošimui, nepriklausomai nuo ploto. Tad jei reikia padengti asfaltu visai nedidelį plotelį, tokį sprendimą ekonomiškai vertėtų palyginti su alternatyvomis (pvz., trinkelėmis). Visgi didesniems plotams, ilgam įvažiavimui, stovėjimo aikštelei, asfaltas atsiperka, nes vienu metu gali būti paklota daug dangos ir vieno kvadratinio metro kaina tampa patrauklesnė.

  • Laikui bėgant reikalingas atnaujinimas. Nors asfaltas patvarus, tai nėra amžina danga ją teks atnaujinti maždaug kas 10–20 metų (priklausomai nuo naudojimo intensyvumo ir priežiūros). Ilgainiui dėl apkrovų ir klimato poveikio gali atsirasti nedidelių plyšių, dangos kraštai gali trupėti. Asfalto paviršiui senstant, jis praranda pirminį lygumą, gali pradėti byrėti. Ypač problemiškos vietos, silpnas pagrindas ten dažniau susiformuoja duobės. Laiku neatlikus priežiūros, smulkūs pažeidimai plečiasi. Gerai tai, kad atnaujinimas paprastai susideda iš viršutinio dangos sluoksnio nuėmimo ir naujo paklojimo tai greitesnė procedūra nei įrengti viską nuo nulio. Tačiau planuojant biudžetą verta numatyti, kad po keliolikos metų prireiks remonto ar kapitalinio atnaujinimo.

  • Plyšiai ir provėžos. Netinkamai įrengus dangos pagrindą arba esant itin didelei apkrovai, asfalte gali atsirasti defektų, išilginių plyšių, ratų išmuštų provėžų. Pavyzdžiui, labai sunkus transportas stovėdamas vienoje vietoje (kaip autobusų stotelėse) ilgainiui gali palikti įspaudus asfalte karštą vasarą​. Taip pat dažnas dangos trūkumas, provėžos važiuojamojoje dalyje dėl intensyvaus eismo​. Šie reiškiniai labiau būdingi seniems ar intensyviai eksploatuojamiems keliams. Dėl temperatūrinių svyravimų žiemą ir pavasarį gali išryškėti išilginiai arba skersiniai plyšiai (vandeniui patekus į pagrindą ir užšalus). Kietėjant dangai su laiku asfalto dangoje atsiranda plyšių, ji suskyla, pradeda byrėti, tai natūralus senėjimo procesas. Svarbu tai, kad kokybiškai paruošus pagrindą ir paklojus tinkamo storio asfalto sluoksnį, šių problemų rizika ženkliai sumažėja. Be to, atsiradus plyšiams ar provėžoms, lokalų remontą galima atlikti palyginti greitai (užpildant bitumu ar paklojant naują sluoksnį). Taigi, nors įtrūkimų rizika egzistuoja, ją galima suvaldyti tinkamai prižiūrint dangą.

  • Remonto sudėtingumas. Kai prireikia taisyti pažeistą asfalto dangą, dažnai būtina pasitelkti tą pačią specialią techniką, išfrezuoti (išpjauti) pažeistą vietą, atvežti karšto asfalto ir jį pakloti bei sutankinti. Toks remontas reikalauja profesionalumo, skirtingai nei betono trinkeles, kurių skilusias galima paprasčiausiai išsiimti ir pakeisti naujomis. Dėl to asfalto dangos remontas paprastai kainuoja daugiau. Kaip pažymi specialistai, asfalto dangos remontas yra sudėtingesnis ir brangesnis. Vis dėlto reikia pastebėti, kad šiuolaikinės technologijos leidžia remontą atlikti labai greitai (yra vadinamieji „greitojo lopymo“ mišiniai, šaltas asfaltas duobėms ir pan.), todėl vartotojai gali net nepajusti didelių nepatogumų. Be to, ištisinis asfaltinės dangos atnaujinimas (užliejant naują sluoksnį ant viršaus) iš karto atnaujina didelius plotus ir suteikia lyg naują dangą.

Apibendrinant, asfaltavimo trūkumus galima suvaldyti pasirinkus patikimus rangovus ir tinkamai planuojant darbus. Svarbiausia nepagailėti dėmesio paruošiamiesiems darbams, apie kuriuos pakalbėsime toliau.

Kelio pagrindo paruošimo svarba

Pagrindas tai asfaltuotos dangos pamatas. Prieš klojant asfaltą, itin svarbu tinkamai paruošti kelio pagrindo sluoksnius. Nuo to, koks tvirtas ir stabilus bus pagrindas, priklauso ir pačios asfalto dangos ilgaamžiškumas. Paprastai kelio pagrindo sluoksnius sudaro, išlygintas ir sutankintas smėlio sluoksnis, ant jo klojama skalda , kuri taip pat gerai sutankinama. Šis sluoksnis paskirsto apkrovas ir neleidžia asfaltui deformuotis. Inžinerinių tyrimų duomenimis, tinkamai įrengtas kelio pagrindas padeda tolygiai paskirstyti važiuojančių automobilių svorį ir apsaugo viršutinę dangą nuo įtrūkimų ar kitokios deformacijos​. Tad jei norime išvengti duobių ateityje negalima taupyti pagrindo sąskaita.

Grunto paruošimas ir tankinimas. Darbai prasideda nuo esamo grunto paruošimo. Nuimamas viršutinis sluoksnis, kuris yra purus ir netinkamas laikyti apkrovas. Jei reikia, iškasamas reikalingas gylis (priklausomai nuo planuojamo dangos storio). Tuomet gruntą būtina gerai sutankinti specialia vibroplokšte, kad vėliau jis nebesėstų. Esant silpnam gruntui (molingam, durpingam), gali reikėti įrengti papildomus sluoksnius, pakloti geotekstilę, kad atskirtų minkštą gruntą nuo skaldos sluoksnio, ir supilti storesnį skaldos pagrindą. Šiame etape taip pat išlyginamas reljefas, suformuojami nuolydžiai vandeniui nubėgti (kad lietaus vanduo nesikauptų vienoje vietoje).

Skaldos sluoksnis ir drenažas. Ant sutankinto grunto pilamas skaldos sluoksnis. Jis paprastai būna 15–30 cm storio priklausomai nuo būsimo krūvio lengvam kiemo privažiavimui gali pakakti plonesnio, o sunkiasvorėms transporto priemonėms reikės storesnio. Skalda užpilama sluoksniais ir gerai sutankinama vibrovolu. Svarbu naudoti įvairios frakcijos stambumo skaldą, stambesnė sukuria tvirtumą, smulkesnė užpildo tarpus. Tinkamai įrengtas skaldos pagrindas atlieka kelias funkcijas, sutvirtina pagrindą ir paskirsto apkrovas. Vanduo per asfalto dangą gali prasiskverbti minimaliai (pro plyšelius) arba subėga nuo kraštų, todėl turi patekti į gilesnius sluoksnius. Skaldos pagrindas yra laidus vandeniui krituliai per jį susigeria ir nukeliauja į gruntą. Jei planuojamas didelis plotas (pvz., automobilių stovėjimo aikštelė), vertėtų įrengti ir lietaus vandens nubėgimo sistemą (latakus, drenažo vamzdžius) aplink asfaltuotą plotą. Taip išvengsite balų bei vandens susikaupimo, kuris ilgainiui ardo dangą.

Asfalto klojimas. Tik paruošus tvirtą ir lygų pagrindą, galima kloti asfaltbetonio mišinį. Praktikoje dažnai klojami du asfalto sluoksniai, apatinis (pagrindo arba rišamasis sluoksnis) ir viršutinis (dėvimas sluoksnis). Apatinis sluoksnis naudojamas jei danga turi atlaikyti labai didelę apkrovą jis storesnis, iš stambesnės frakcijos asfalto, suteikia papildomo tvirtumo. Dėvimas sluoksnis tai viršutinis ~5-6 cm storio smulkesnės frakcijos asfalto sluoksnis, kuris tiesiogiai sudaro kelio paviršių. Jis pasižymi lygumu ir atsparumu dėvėjimuisi (trinčiai, oro poveikiui). Asfaltas tiesiamas asfalto klotuvu, kuris paskleidžia karštą asfalto mišinį tolygiai norimo storio sluoksniu. Iškart paskui važiuoja vibrovolas, kuris tankina dar karštą asfaltą, kol pasiekiamas reikiamas dangos tankis. Labai svarbu darbus atlikti greitai ir tiksliai, kol mišinys neatvėsęs, nes atvėsęs asfaltas sukietėja ir jo jau kokybiškai sutankinti nebegalima. Profesionalų komanda užtikrina, kad klojimas vyktų vienodu tempu, be pertrūkių tuomet gaunama ypač lygi ir kokybiška danga

Bortai – ar reikalingi asfaltuojant?

Kelio bortai (bordiūrai) tai iš betono ar akmens pagamintas kelio dangos kraštams sutvirtinti ir atskirti ją nuo gretimų zonų (šaligatvio, vejos, griovio). Ar būtina juos įrengti, priklauso nuo konkretaus projekto. Kelio bortai dažniausiai montuojami ten, kur asfaltuota danga ribojasi su kitomis dangomis ar minkšta grunto zona. Pavyzdžiui, kiemuose borteliai atskiria važiuojamąją dalį nuo vejos ar gėlyno, gatvėse atskiria važiuojamąją dalį nuo šaligatvio. Bordiūrai įrėmina dangą ir neleidžia asfaltui „išsiplėsti” į šonus, sutvirtina jo kraštus​. Be bortų asfalto kraštas, tiesiog besiliečiantis su žole ar žvyru, laikui bėgant gali irti, ratai ties kraštu trupins dangą, vanduo paplausiantis pagrindą. Todėl bortai padeda išlaikyti tvarkingą briauną ir ilgiau saugo dangą.

Kada bortus būtina įrengti? Jei asfaltuojamas kelias ar aikštelė ribojasi su minkštu gruntu, bortai labai rekomenduotini, jie sudarys tvirtą atramą. Taip pat jei šalia planuojama pėsčiųjų zona iš trinkelių, borteliai tarnaus kaip tvarkingas atskyrimas tarp skirtingų dangų. Borteliai svarbūs ir estetiškai, jie suteikia aikštelei užbaigtumą. Kada galima apsieiti be bortų? Jeigu asfaltuotas plotas ribojasi su kieta danga, pavyzdžiui, pastato pamatu, tvora ar jau įrengtu šaligatviu, papildomi bortai gali būti nereikalingi. Taip pat mažame kiemo take, kur danga labai siaura ir šonuose nebus didelės apkrovos, kartais bortelių atsisakoma dėl estetikos arba siekiant sutaupyti. Visgi net ir tokiais atvejais verta svarstyti apie bortelius, nes jie padės sulaikyti asfaltą vietoje per daugelį metų.

Bortų tipai. Kelių ir kiemų borteliai būna įvairių rūšių: standartiškai naudojami 10–15 cm aukščio betoniniai bortai (šaligatvio tipo) arba žemi vejos borteliai, lygūs su danga. Pastarieji dažnai naudojami kiemuose, kai norima, kad automobiliui būtų patogu užvažiuoti ant vejos arba kad nebūtų aukšto šaligatvio krašto. Kuo bortelis aukštesnis, tuo labiau jis juntamas važiuojant pvz., šaligatvių bortai specialiai paliekami aukštesni, kad automobiliai neužvažiuotų ant šaligatvio. Tačiau kiemuose gali pakakti nedidelio bordiūro, kuris tiesiog atskirs asfaltą nuo žemės. Taip pat egzistuoja metaliniai borteliai (juostos) arba plastikiniai vejos atitvarai, jie dažniau naudojami trinkelių atveju, bet gali būti pritaikomi ir su asfaltu mažesniems projektams.

Įrengimo ypatumai. Borteliai paprastai statomi prieš pat asfaltavimą arba tuo pačiu metu. Pirmiausia suformuojama borto pagrindo pagalvė (pvz., iš betono arba sauso cemento-smėlio mišinio), tada statomas bortas ir kruopščiai išlyginamas pagal gulsčiuką, kad eilė būtų tiesi ir tinkamo aukščio. Bortai tarpusavyje sutvirtinami betonu iš šonų. Svarbu numatyti, kad borto viršus būtų tinkamame aukštyje, pavyzdžiui, jei bortas skiria kelią ir šaligatvį, dažnai šaligatvis daromas kiek aukščiau, kad būtų barjeras automobiliui. O jei norime, kad automobilis galėtų užvažiuoti (įvažiavimas į kiemą), daromas nuolydis su žemesniu bortu arba specialus nuleidžiamas borto segmentas. Visus šiuos niuansus įvertina projektuotojai. Galutinis tikslas, kad borteliai tarnautų tiek funkciškai, tiek estetiškai, ir papildytų asfaltuotą dangą, o ne trukdytų.

Asfalto dangos sujungimas su trinkelių danga

Dažna situacija, kai dalis kiemo ar kelio yra asfaltuojama, o greta esanti zona išklota trinkelėmis. Kaip tinkamai sujungti asfaltą su trinkelėmis, kad perėjimas būtų lygus ir patogus? Štai keletas patarimų.

  • Planavimas aukščiais. Dar projektuojant dangas, būtina suderinti jų aukščius. Trinkelės dažnai klojamos ant smėlio ir skaldos pagrindo, jų storis (pvz., 6 cm ar 8 cm) plius pagrindas turi derėti su asfalto konstrukcijos storiu. Idealus variantas kai asfalto danga ir trinkelių danga yra viename lygyje. Tuomet perėjimas bus be bortelio, t.y. ratai ir pėstieji nepajus jokio laiptelio. Pavyzdžiui, jei asfalto viršus sutampa su šaligatvio trinkelių viršumi, mamai su vežimėliu ar neįgaliajam vežimėlyje nereikės kilstelėti ratų.

  • Atskyrimas borteliu ar juosta. Jeigu dėl konstrukcinių priežasčių negalima dangų sujungti viename aukštyje, verta apsvarstyti atskyrimą mažu borteliu. Tarp asfalto ir trinkelių įterpiamas žemas (pvz., 5 cm aukščio) bortelis, kuris šiek tiek pakyla virš asfalto krašto. Jis sulaiko asfaltą, neleidžia jam irti kraštuose, o trinkelėms suteikia atramą. Pėsčiųjų perėjimo vietose toks bortelis gali būti nuleidžiamas iki beveik nulio, kad būtų patogu užvažiuoti. Alternatyva betoniniam borteliui, speciali metalinė profilio juosta, kuri dedama tarp dviejų dangų. Tai ypač aktualu takams ar dekoratyviniuose kiemuose.

  • Bendras pagrindas ir siūlės. Klojant greta esančias dangas, svarbu užtikrinti, kad jų pagrindas dirbtų panašiai. Jei po asfaltu ir po trinkelėmis bus vienodas pagrindo sluoksnis (skalda, smėlis) ir abu gerai sutankinti, tai dangos nesėsdamos išliks tame pačiame lygyje. Jei to padaryti neįmanoma (pvz., asfaltui reikia storesnio pagrindo), tuomet ties riba gali būti numatoma siūlė arba tiesiog tarpelis, užpildytas lanksčia medžiaga (bitumu, mastika). Tai padės, jei viena danga kiek pasėstų, jos nesulips ir nekraipys viena kitos. Praktikoje dažnai asfaltuojant iki trinkelių, asfalto pakraštys karštu bitumu „priklijuojamas“ prie betoninio pagrindo arba trinkelių krašto, taip gaunama sandari siūlė, neleidžianti vandeniui prasiskverbti.

  • Perėjimo zona pėstiesiems ir dviračiams. Kad jungtis tarp asfalto ir trinkelių būtų tikrai patogi, reikėtų galvoti ir apie paviršiaus lygumą. Net jei aukščiai sutampa, svarbu, kad neliktų plyšių ar tarpų. Pavyzdžiui, jei asfaltas liejamas prie jau paklotų trinkelių, tarpelis tarp jų užpildomas bitumine mastika, kad neliktų plyšio, kuriame gali įstrigti dviratis ratas ar aukštakulnio kulniukas. Taip pat patartina vengti stačių kampų, kai perėjimas šiek tiek suapvalintas arba kampai užpildyti. Dviračių takų projektuose dažnai taikoma praktika, kad takas gali būti asfaltuotas, o šaligatvis iš trinkelių, ir tarp jų dedamas kontrastinės spalvos juostelė arba tiesiog nuleidžiamas bortelis ties pervaža.

Asfaltą suderinti su trinkelėmis įmanoma taip, kad jungtis beveik nejaustųsi. Svarbu darbus patikėti patyrusiems rangovams, kurie užtikrins tinkamą abiejų dangų įrengimą. Tokiu atveju pėstieji, dviratininkai, mamoms su vežimėliais visi galės patogiai naudotis infrastruktūra be kliūčių.

Papildomi darbai - kelių asfaltavimo paslaugos

Kelių asfaltavimas komfortas patvarumas investicija

Užsisakant profesionalias asfaltavimo paslaugas, dažnai gaunamas visas paslaugų paketas ne vien tik asfalto paklojimas. SklypoDarbai.lt komanda, teikdama asfaltavimo paslaugas, pasirūpina visu procesu nuo pradžios iki galo.

  • Projektavimas ir matavimas. Įvertinama esama situacija, išmatuojamas plotas, suprojektuojami nuolydžiai, numatomi dangos sluoksniai pagal gruntą ir apkrovas. Jei reikia, parengiami projektiniai sprendimai, suderinama su užsakovu dėl dangos ribų, bortų, nuotekų taškų ir pan.

  • Žemės darbai. Nuimamas netinkamas grunto sluoksnis, atliekami kasimo, planiravimo darbai. Suformuojamas reikalingas reljefas (pavyzdžiui, supilamas pylimas, jei kelias turi pakilti, arba iškasama, jei reikia pažeminti). Išvežamos nereikalingos grunto atliekos, atvežamos reikalingos medžiagos (skalda, smėlis).

  • Pagrindo įrengimas. Klojamas skaldos, žvyro ar smėlio pagrindas, formuojamas sluoksnis po sluoksnio ir kiekvienas sutankinamas. Įrengiami pagrindo nuolydžiai vandeniui nutekėti. Esant poreikiui, įrengiamas drenažas, specialūs vamzdžiai ar šulinėliai lietaus vandeniui surinkti, drenavimo sluoksnis vandens pertekliui nukreipti.

  • Bortų įrengimas. Jeigu projekte numatyti kelio bortai ar vejos borteliai, jie sumontuojami ant betono pagrindo per visą perimetrą. Išlaikomas projektinis aukštis ir linijos kreivė (tiesiai arba pagal spindulį posūkiuose). Bordiūrai sutvirtinami, kad atlaikytų vėlesnę apkrovą tankinant ir eksploatuojant.

  • Asfaltavimas, atvyksta asfalto klotuvo technika, pakaitintas asfalto mišinys ir pradedamas klojimas. Mišinys gali būti klojamas vienu ar dviem sluoksniais (pagal poreikį). Specialistai užtikrina vienodą storį ir lygų paviršių. Klojamą asfaltą iš karto voluoja vibrovolai, sutankindami iki reikiamo lygio. Kraštai prireikus apipjaustomi rankiniu būdu, kad būtų lygūs.

  • Paviršiaus apdaila ir priežiūra. Paklojus asfaltą, atliekama apžiūra, patikrinama, ar nėra defektų, bangų, nelygumų. Jei viskas tvarkoje, danga paliekama atvėsti. Po kurio laiko (paprastai kitą dieną) galima užvažiuoti transportu. Esant poreikiui, atliekamas ženklinimas, nubrėžiamos linijos aikštelėse, kelio ženklinimas (juostos, rodyklės), pažymimos stovėjimo vietos. Taip pat sutvarkoma aplinka, nuvalomi kelkraščiai, išvežamos likusios medžiagos, atliekos. Užsakovui perduodama tvarkinga, pilnai naudoti parengta asfaltuota aikštelė ar kelias.

Kelių asfaltavimas komfortas patvarumas investicija

Kaip matote, asfaltavimo paslaugos apima kur kas daugiau nei tik asfaltą. Profesionalai pasirūpina visais etapais, nuo grunto paruošimo iki galutinio ženklinimo. Tai labai patogu užsakovui, nes nereikia atskirai derinti kelių skirtingų rangovų darbų. SklypoDarbai.lt gali suteikti visą šį paslaugų kompleksą. Patyrusi komanda užtikrina, kad visi papildomi darbai, pagrindo paruošimas, drenažo sprendimai, bortų dėjimas, sutankinimas bus atlikti tinkamai. Tai garantuoja, jog naujoji danga tarnaus ilgai ir nekels rūpesčių. Be to, gavus viską iš vienų rankų, sutaupoma laiko ir kaštų, nes darbai vyksta sklandžiai, pagal suderintą grafiką

Trumpai tariant, renkantis asfaltavimo paslaugą, gaunate ne tik asfaltą, bet ir visą kompleksinį sprendimą, pritaikytą jūsų sklypui ar keliui.

Įdomūs faktai apie asfaltavimą Lietuvoje ir pasaulyje

  • Lietuvoje intensyviai asfaltuojami žvyrkeliai. Per 2017–2018 metus šalyje buvo išasfaltuota net 713 km žvyrkelių pagal specialią programą, tai sudarė 91% planuoto kiekio. Valstybė kasmet investuoja į žvyrkelių asfaltavimą, siekdama, kad gyventojai galėtų patogiau pasiekti atokiausias vietoves be dulkančių žvyrkelių.

  • Pirmasis pasaulyje asfaltuotas kelias. Nors nafta ir bitumas žmonijai žinomi tūkstantmečius, pirmasis modernus asfaltu dengtas kelias buvo nutiestas 1824 m. Paryžiuje garsiojoje Eliziejaus laukų gatvėje buvo paklotos asfaltu. Netrukus asfaltavimas paplito ir kituose didžiuosiuose miestuose. Lietuvoje pirmieji asfaltuoti keliai atsirado XX a. pradžioje, tai buvo didelis proveržis.

  • Asfaltas, vienas plačiausiai naudojamų dangų. Visame pasaulyje keliai daugiausia dengiami asfaltu. Pavyzdžiui, JAV apie 94% visų kelių paviršių yra asfaltuoti​ taip pat ~65% šalies greitkelių naudoja asfalto dangą. Asfaltas populiarus dėl savo ekonomiškumo ir greito tiesimo – šalys, turinčios didžiulį kelių tinklą, renkasi būtent šią technologiją.

  • „Juodojo aukso“ sudėtis. Asfaltas dar vadinamas asfaltbetoniu, nes tai bitumo (naftos produkto) ir akmens medžiagų mišinys. Bitumas sudaro vos ~5% masės, o likusi dalis – įvairios frakcijos akmenukai, žvyras, smėlis​. Būtent akmens mišinys suteikia asfaltui tvirtumą, o bitumas – elastingumą ir klijavimą. Įdomu, kad bitumas savo pavadinimą gavo iš senovės – žodis „asfaltas“ kilęs iš senovės graikų kalbos (ἄσφαλτος ásphaltos), reiškusio naftos dervą.

  • Asfalto perdirbimas ir pakartotinis naudojimas. Šiuolaikinės technologijos leidžia seną asfaltą frezuoti ir vėl naudoti gaminant naują mišinį. Dėl to asfaltas tapo viena draugiškiausių aplinkai dangų. JAV jis tituluojamas labiausiai perdirbama medžiaga (daugiau nei popierus ar plastikas), nes perdirbama virš 99% nuimtų asfalto dangų​. Europoje taip pat didelė dalis seno asfalto grįžta į kelius nauju pavidalu, tai taupo tiek lėšas, tiek gamtos išteklius.

  • Asfalto dangos savybės. Asfaltas pasižymi įdomiomis fizikinėmis savybėmis, šiltoje temperatūroje jis tampa šiek tiek minkštas, tamprus, o šaltyje kietesnis ir trapesnis. Dėl to karštą vasarą stovint sunkiasvorei transporto priemonei gali likti nedideli įspaudai (pavyzdžiui, sunkvežimių ratų žymės), o žiemą asfaltas gali suskilinėti, jei į jį patenka vandens. Visgi inžinieriai sukūrė specialius polimerinius priedus bitumui, kurie padidina atsparumą tiek karščiui, tiek šalčiui. Taip gimsta polimerais modifikuotas asfaltas, naudojamas magistralėse, oro uostų kilimo takuose. Beje, lėktuvų kilimo-tūpimo takuose dažnai naudojamas ne grynas asfaltas, o cementbetonis (gelžbetonis) dėl dar didesnio tvirtumo, tačiau riedėjimo takuose ir peronuose asfaltas pasiteisina dėl greitesnės remonto galimybės.

  • Rekordai ir inovacijos. Įdomus faktas, didžiausias natūralaus asfalto telkinys yra Trinidade (Trinidad Asphalt Lake), kur atvirame ežere telkšo grynas bitumas, naudotas dar indėnų valčių sandarinimui. Kalbant apie greitį, rekordiškai greitas asfaltavimas užfiksuotas Kinijoje, per 2015 m. statybas buvo paklota ~50 juostų greitkelio danga vos per dvi paras (darbai vyko dieną naktį non-stop). Tai pademonstravo, kad su pakankamai technikos asfaltavimo tempai gali būti stulbinantys. Taip pat egzistuoja spalvotas asfaltas, į bitumą pridėjus pigmentų, gaunamos raudonos, mėlynos dangos, naudojamos dviračių takuose ar dekoratyviniuose plotuose.

Asfaltas, trinkelės ar žvyrkelis, kurią dangą rinktis?

Asfaltavimas – puikus pasirinkimas, tačiau aplinkoje sutinkame ir kitų dangų, trinkelių grindinys bei žvyrkeliai. Kuo jie skiriasi ir kokie kiekvieno privalumai bei trūkumai? Žemiau pateikiame palyginimą, padėsiantį apsispręsti.

Dangos tipasPrivalumaiTrūkumai
Asfaltas– Vientisas, lygus paviršius – komfortiškas važiavimas, mažas triukšmas
– Patvarus intensyviam eismui (tinkamai įrengus atlaiko dideles apkrovas)
– Nedirgina dulkių, paprasta valyti (sniegą lengva nuvalyti)
– Greitas klojimas dideliems plotams, vienalytė išvaizda
– Reikia specialios technikos klojimui – mažiems plotams ekonomiškai ne visuomet apsimoka
– Priklausomas nuo oro sąlygų (negali kloti bet kada)
– Ilgainiui gali atsirasti provėžų ar plyšių, reikalingas periodinis remontas
Betoninės trinkelės– Labai estetiška – didelis spalvų, formų raštų pasirinkimas
– Esant defektui, lengva pataisyti – užtenka pakeisti pavienes trinkeles
– Gerai atlaiko didelę apkrovą nesideformuodamos (nesusidaro provėžos)​
– Paviršius nekeičia savybių dėl karščio ar šalčio (neskyla, netrupa greitai)​
– Aukštesnė darbų savikaina mažame plote (daug rankų darbo, lėtesnis įrengimas)
– Tarpeliuose gali kauptis purvas, želti žolė – reikia valymo
– Važiuojant juntami sujungimai, dangos paviršius nėra visiškai lygus (šiek tiek mažesnis komfortas)
– Gali klibėti, jei blogai įrengtas pagrindas (atsiranda nelygumų)
Žvyrkelis– Maža įrengimo kaina, nereikia brangių medžiagų
– Greitai įrengiamas – pakanka išlyginti ir užpilti žvyru
– Geras laikinas sprendimas ar mažo intensyvumo keliukams
– Vanduo natūraliai susigeria – nesusidaro balų (jei geras drenažas)
– Dulkėtumas – sausą vasarą kelias smarkiai dulka, tai nemalonu ir kenkia aplinkai
– Purvas – lyjant susidaro pliurė, duobės, blogos sąlygos važiuoti
– Reikalauja nuolatinės priežiūros: greideriavimas, užpylimai
– Nepatogus ir nesaugus greitesniam eismui – prastesnis sukibimas, ilgas stabdymo kelias, diskomfortas dviračiams ir pėstiesiems

Kurį variantą pasirinkti? Tai priklauso nuo jūsų poreikių ir situacijos. Jei prioritetas komfortas, ilgaamžiškumas ir minimalios dulkių bei priežiūros problemos, asfaltas dažniausiai laimi. Jis idealus pasirinkimas ilgesniam privažiavimo keliui, kiemui, kuriuo važinės daug automobilių, komercinės paskirties aikštelei. Trinkelės labiau tinka reprezentacinei aplinkai, kur svarbus dizainas, namų kiemas, takeliai aplink namą, vietos, kur norisi suderinti raštus, spalvas. Taip pat trinkelės gerai pasiteisina ten, kur danga turi kvėpuoti (pro tarpelius susigeria vanduo) arba kai reikia itin tvirtos dangos taškinei apkrovai (pvz., pramonės objektuose, kur stovės labai sunkūs daiktai, trinkelės neįdubs). Žvyrkelis šiais laikais paprastai yra laikinas ar biudžetinis sprendimas tinkamas sodyboje, rečiau naudojamam keliukui miške, ūkinėse zonose. Ilgainiui dauguma žvyrkelių vis tiek asfaltuojami dėl komforto ir ekologijos sumetimų (mažiau dulka).

Jei abejojate, specialistai gali patarti, kokia danga geriausiai tenkins jūsų poreikius. Dažnai pasirenkamas ir kombinuotas variantas pavyzdžiui, pagrindinis kiemo įvažiavimas asfaltuojamas, o takeliai prie namų klojami trinkelėmis. Taip suderinami abiejų dangų privalumai.

Kodėl verta užsisakyti asfaltavimo paslaugas pas SklypoDarbai.lt?

Ilgai tarnaujanti, kokybiška asfalto danga tai rezultatas, kurį pasieksite tik patikėję darbus profesionalams. SklypoDarbai.lt specializuojasi kiemų ir kelių asfaltavime Lietuvoje, teikdama visas reikalingas paslaugas nuo projekto pradžios iki pabaigos. Rinkdamiesi asfaltavimo darbus, gaunate šiuos privalumus:

  • Visapusiškas aptarnavimas. Mūsų komanda pasirūpins viskuo, nuo grunto paruošimo, skaldos atvežimo, bortų sudėjimo iki galutinio asfaltavimo ir teritorijos sutvarkymo. Jums nereikės sukti galvos dėl atskirų etapų mes suderinsime darbus taip, kad jie vyktų sklandžiai ir greitai.

  • Patirtis ir kokybė. Turime sukaupę ilgametę patirtį asfaltavimo srityje, dirbame su modernia technika ir kokybiškomis medžiagomis. Kiekvienas objektas mums svarbus nuo nedidelio kiemo iki kilometrinio kelio. Laikomės technologinių reikalavimų, todėl galime garantuoti dangos ilgaamžiškumą ir atsparumą. Mūsų atlikti darbai kalba patys už save, daugybė patenkintų klientų visoje Lietuvoje.

  • Kaina ir terminai. Suprantame, kad klientui svarbu aiški kaina ir greitas darbų atlikimas. Pateiksime detalų sąmatos pasiūlymą, paaiškinsime, iš ko susideda asfaltavimo kaina, ir padėsime optimizuoti išlaidas neaukojant kokybės. Darbus atliekame sutartu laiku, gerbiame jūsų terminus, todėl dedame visas pastangas, kad projektas būtų baigtas laiku. Pasibaigus darbams, suteikiame garantiją, tad būsite ramūs dėl rezultato.

  • Konsultacijos ir individualūs sprendimai. Kiekvienas sklypas ir kelias yra unikalus, todėl siūlome nemokamas konsultacijas. Įvertinsime jūsų situaciją, patarsime dėl dangos tipo, storio, drenažo sprendimų. Galbūt svarstote, ar verta dėti bortelius, ar kokį plotį rinktis, mūsų specialistai atsakys į visus klausimus. Mes siekiame, kad galutinis sprendimas maksimaliai atitiktų jūsų lūkesčius ir biudžetą.

Užsisakydami asfaltavimo paslaugą per SklypoDarbai.lt, investuojate į savo komfortą ir turto vertę. Kokybiškai asfaltuotas kelias ar kiemas tarnaus dešimtmečius, leis pamiršti dulkes, purvą ir duobes. Tai ilgalaikė investicija, kuri atsiperka patogumu. Susisiekite su mumis jau šiandien aptarsime jūsų projektą, parengsime pasiūlymą ir pasirūpinsime, kad asfaltavimo darbai būtų atlikti nepriekaištingai. Leiskite mums paversti jūsų kiemą ar kelią pavyzdiniu, lygų, tvirtą ir patikimą!

PARAŠYKIT IR MES ATRAŠYSIME